Discussie: Cisco EPC3925 Wifi probleem / Wifi klapt eruit om de 2 dagen.

Discussie gesloten Deze discussie is gesloten - reacties zijn niet toegestaan.

Permalink Reacties: 30 - Pagina's: 1 - Nieuwste bericht: 10-mei-2012 22:02 door whschlebaum
mirex

Plaatsingen: 4
Cisco EPC3925 Wifi probleem / Wifi klapt eruit om de 2 dagen.
Geplaatst: 3-jan-2012 13:07
Klik hier om misbruik te rapporteren
Cisco EPC3925 Wifi probleem / Wifi klapt eruit om de 2 dagen.

Hallo allemaal,

Sinds kort ook overgestapt naar alles in 1 pakket meer tv met 50mb internet.
Maar zijn er misschien meer mensen die bekent zijn met het volgende probleem?

Elke keer na een paar dagen lijkt mijn wifi verbinding ermee te stoppen.
En vooral als ik draadloos vanaf mijn laptop wat bestanden (foto’s bv ) ophaal of verstuur naar mijn NAS lijkt het sneller voor te komen.

Oplossing is elke keer een reboot van het modem of onder Wireless \ Basic Settings\ en op “Save Settings” drukken.
Daarna werkt wifi weer correct en kunnen we verder.

Firmware Version: epc3925-ESIP-12-v302r125533-110830c_upc

Iemand enig idee wat dit kan zijn ?

Thxs
Edwin
mirex

Re: Cisco EPC3925 Wifi probleem / Wifi klapt eruit om de 2 dagen.
Geplaatst: 3-jan-2012 17:49   reactie op: mirex reactie op: mirex
Hallo allemaal,

Contact gehad met UPC en er zijn idd meerdere problemen met de Cisco EPC3925!

Ik moest ook nog even kijken naar de "IP Flood Detection" deze moet uit staan.
Maar goed deze staat hier uit, dus dit is geen oplossing.

Misschien komt er deze week nog een update van de firmware.

Bewerkt door mirex op 3-jan-2012 17:50
flora

Plaatsingen: 194
Geplaatst: 3-jan-2012 19:08   reactie op: mirex reactie op: mirex
Dan hoop ik niet dat deze firmware update mij weer achterop helpt. Ik heb nu juist met de Cisco EPC 3925 en de huidige software een goede en stabiele verbinding, iets waar de Thomson twg 870u (bij mij tenminste) niet in slaagde.

Flora.
firedice

Plaatsingen: 1
Geplaatst: 29-jan-2012 16:43   reactie op: flora reactie op: flora
Welke firmware versie gebruik jij? Ik heb dezelfde problemen als de thread-starter met dezelfde versie..epc3925-ESIP-12-v302r125533-110830c_upc

Bewerkt door firedice op 29-jan-2012 16:43
flora

Geplaatst: 29-jan-2012 17:13   reactie op: firedice reactie op: firedice
Mijn firmware gegevens zijn:

Current Software Revision: epc3925-ESIP-12-v302r125533-110830c_upc
Firmware Name: epc3925-ESIP-12-v302r125533-110830c_upc.bin
Firmware Build Time: Aug 30 11:09:31 2011

De zelfde dus.

Flora.
mirex

Geplaatst: 30-jan-2012 13:33   reactie op: mirex reactie op: mirex
Wifi is er nu helemaal mee gestopt op mijn EPC3925.

Na een complete reset van het modem werkt Wifi weer voor zo’n 5 min.
Met 0.60 Mbps down en 0.52 Mbps UP!

Inmiddels een nieuwe access point opgehangen, en wifi op de Cisco EPC3925 uit geschakeld.

Ik heb verder nog geen update mbt firmware mogen ontvangen van UPC.

Thxs
Edwin
mjwouda

Plaatsingen: 7
Geplaatst: 21-feb-2012 15:40   reactie op: mirex reactie op: mirex
Sinds december 2011 heb ik ook kabelinternet met het Cisco EPC3925 modem, met een 50Mbit down en 2,5 Mbit up. Als ik bedraad de snelheid test zit ik op ruim 54Mbit/s en up op 2,54Mbit/s.

Dus zelfs meer dan er wordt gezegd door UPC, dus netjes! Draadloos is een ander verhaal. Met wat voor apparaat ik ook test ( iPad, iPhone of Windows laptop ), ik blijf rond de 19Mbit/s down steken. Upload gaat wel goed, altijd rond de 2,40Mbit/s. Modem is goed ingesteld voor mixed verbindingen met verschillende protocollen. Ook IP-flood detection staat uit.

Nu heeft UPC begin januari aangegeven bezig te zijn met een nieuwe firmware ( wat ongeveer een maand zou duren ) die de snelheden van draadloze verbindingen zou verbeteren. Ik heb hier al diverse mailtjes aan gewaagd daar we nu ruim anderhalve maand verder zijn wat de status hierin is, tot op heden geen enkele reactie op dit soort mailtjes. Overige mailtjes krijg ik wel netjes een reactie op.

Ik sta op het punt om een Access Point te kopen die wel goede draadloze snelheden geeft. Natuurlijk is 19Mbit/s down nog dik in orde, maar als je een 50Mbit/s lijn hebt wil je natuurlijk ook het maximale eruit halen. Dus ik wil graag de status weten van de nieuwe firmware ( nieuwer die dan van 30-08-2011 ), voordat ik een ander apparaatje koop, wat ik straks wellicht niet nodig heb. Kan iemand hier iets meer vertellen? Dank voor het reageren alvast.

Bewerkt door mjwouda op 21-feb-2012 15:40
flora

Geplaatst: 21-feb-2012 16:37   reactie op: mjwouda reactie op: mjwouda
@mjwouda

Als je de 50/2,5 wilt benutten zul je aan de UTP kabel moeten. Ik ken geen Access Point / Router die, zelfs in combinatie met de snelste netwerkkaart en meest gunstigste omstandigheden en instellingen, deze snelheden haalt.

Ik weet eigenlijk niet wat je maximaal mag verwachten van een draadloze verbinding. Ik kom nooit verder dan 16 Mbps down en ong. 2 up. Met een directe verbinding (originele UPC utp kabel) heb ik de laatste tijd 48 en 2,7 Mbps, dus prima.

Ik heb leren leven met deze snelheden, mijn verbinding is de laatste tijd constant en stabiel en dat is al heel wat. Zou ook graag 50/2,5 draadloos willen maar twijfel aan de technische mogelijkheden hiertoe, tell me if I'm wrong

Zie: http://ping-test.net/test/190101

en http://www.speedtest.net/result/1787365712.png

Flora.
joris-upc

Plaatsingen: 688
Geplaatst: 21-feb-2012 17:15   reactie op: mirex reactie op: mirex
@mirex,

Heb je de problemen alleen met draadloos of ook met een bekabelde verbinding? Een draadloze verbinding kan door factoren van buitenaf helaas negatief beïnvloed worden.

Als je het probleem alleen draadloos ervaart, adviseer ik je eens een ander draadloos kanaal te proberen. Wellicht kan de informatie op http://www.upc.nl/klantenservice/handleidingen-en-instructievideos/optimaliseer-fiber-power/ je helpen.
joris-upc

Plaatsingen: 688
Geplaatst: 21-feb-2012 17:19   reactie op: joris-upc reactie op: joris-upc
Hier nog wat extra info m.b.t. draadloos. Ik hoop dat dit helpt het probleem te vinden.

Optimaliseren draadloze verbinding.

WiFi
De snelheid en kwaliteit van een draadloze verbinding is van een aantal factoren afhankelijk. Met onderstaande informatie kan je de meest voorkomende problemen oplossen. Het draadloze apparaat kan verschillende benamingen hebben zoals: draadloze modem, draadloze router of access point. In alle gevallen gaat het om een WiFi verbinding. Voor het gemak gebruik ik hieronder de term router.

Soorten draadloze routers
De draadloze snelheid is afhankelijk van het type router en adapter wat gebruikt wordt. Als je draadloos de snelheid niet kan halen, controleer dan of de specificaties van de router en de draadloze adapter voldoende zijn.

Hieronder de meestgebruikte IEEE 802.11 standaarden:

802.11b
Maximaal haalbare snelheid ongeveer 4,5 Mbit/s

802.11g
Maximaal haalbare snelheid ongeveer 23 Mbit/s

802.11n
Maximaal haalbare snelheid ongeveer 74 Mbit/s
Let op: er bestaan ook pre-N routers die uitgebracht zijn vóór de standaard is vastgelegd. Mogelijk wijkt de snelheid af van de standaard.

Draadloze verbinding
De kwaliteit van een draadloze verbinding is van veel factoren afhankelijk. Ondermeer de sterkte en de kwaliteit van het signaal beïnvloeden de verbinding.

Het signaal wordt ondermeer nadelig beïnvloed door:
  • afstand
  • muren
  • ramen
  • plafond
  • interferentie
  • overige obstakels

Plaatsing van het apparaat
Plaats de router niet op de grond of weggestopt in een hoek. Het is aan te bevelen de router op 1,5 tot 2 meter hoogte te plaatsen met daaromheen, indien mogelijk, vrije ruimte i.v.m. de straling via de antennes. Plaats de router niet te dicht op een ander apparaat zoals bijvoorbeeld een DECT telefoon. Dit kan op elkaar storen.

Naarmate de afstand tussen router en apparaat toeneemt, zal de verbinding langzamer worden. Een materiaal zoals hout kan het signaal beter doordringen dan bijvoorbeeld (gewapend) beton. Een materiaal als aluminiumfolie is vrijwel ondoordringbaar. Ook kan dit hinderlijke reflecties van het signaal opleveren. Aluminium of andere metalen kunnen gebruikt zijn in bouwmaterialen of meubilair.

Interferentie
De meeste draadloze routers werken op de 2,4 GHz band. Dit is een vrije band waar geen licentie voor is vereist. Er zijn tal van apparaten die hier gebruik van maken. Als deze apparaten bij elkaar in de buurt staan kunnen de signalen op elkaar storen, waardoor een verbinding traag kan worden, (tijdelijk) kan wegvallen of helemaal niet tot stand komt. Denk hierbij niet alleen aan de eigen apparatuur, maar (vooral) ook aan die van de buren.

Welke apparaten kunnen storen?
  • Andere draadloze routers
  • DECT telefoons (digitale draagbare toestellen)
  • Digitale babyfoon
  • Draadloos camerasysteem
  • Bluetooth
  • Magnetron
  • Draadloze video systemen

Kanalen
De draadloze router kan op verschillende draadloze kanalen ingesteld worden. Elk kanaal werkt met een andere frequentie. Als de router op hetzelfde kanaal ingesteld is als een ander apparaat in de buurt, is de kans op storing zeer groot. Om dit te voorkomen kan je de router instellen op een ander kanaal.

Als je ingelogd bent in de router kun je zien op welk draadloos kanaal de router staat ingesteld. Het probleem is dat je niet weet op welk kanaal de apparaten in je omgeving werken. Daarnaast wisselen sommige apparaten zelf automatisch van kanaal waardoor het later toch weer kan gaan storen op je router. Er zijn een aantal handige programma's via internet te downloaden waarmee je kan zien op welk kanaal het draadloze netwerk van je buren werkt. Bijvoorbeeld NetStumbler of inSSIDer. Op die manier kan je zien welke kanalen bezet zijn en wat de sterkte is van die draadloze netwerken. Stel je router in op een kanaal waar geen andere (sterke) draadloze routers actief zijn.

Draadloze kanaal aanpassen
Je kan het draadloze kanaal aanpassen door vanaf je computer in te loggen op de router. Open de browser en navigeer naar het IP-adres van de router. In de meeste gevallen verschijnt er een loginscherm. De inlognaam en het wachtwoord dat hier ingevuld moet worden is afhankelijk van het merk en type router. Je kan in de handleiding van je router lezen hoe je kan inloggen. Zie ook: http://www.upc.nl/klantenservice/handleidingen-en-instructievideos/internet

Draadloze modem Thomson TWG850 en TWG870
Standaard webadres: http://192.168.0.1
Gebruikersnaam: hier niks invullen
Wachtwoord: admin

Cisco EPC 3925
Standaard webadres: http://192.168.1.1
Gebruikersnaam: hier niks invullen
Wachtwoord: hier niks invullen

Sitecom WL-341 en WL-351
Standaard webadres: http://192.168.0.1
Gebruikersnaam: admin
Wachtwoord: admin

Draadloze adapter
Als je een computer, tablet, smartphone, game console of een ander apparaat draadloos wilt aansluiten, dient het te beschikken over een draadloze adapter. De meeste apparaten zijn voorzien van een geïntegreerde draadloze adapter. Een computer kan ook uitgerust zijn met een externe adapter in de vorm van een usb-stick. Probeer deze adapter niet te dicht bij de voeding van de computer te plaatsen, omdat het elektromagnetische veld storing kan veroorzaken. Een usb-verlengkabel tussen de computer en de adapter kan dan een oplossing zijn.
mjwouda

Geplaatst: 22-feb-2012 9:25   reactie op: flora reactie op: flora
@flora

Na wat speuren op internet kom ik regelmatig op een Access Point uit van TP-Link. Diverse recensies geven aan dat hier dikke snelheden ( > 40Mbit/s ) mee gehaald worden. Prijs is ook niet hoog, dus ik zit te overwegen om dit te gaan proberen. Het is de TP-Link TL-WA730RE Wireless Extender.

Check: Link: http://forum.upclive.nl/thread.jspa?threadID=6653.
En let op de laatste zin van de eerste alinea.

Bewerkt door mjwouda op 22-feb-2012 9:27
flora

Geplaatst: 22-feb-2012 18:45   reactie op: mjwouda reactie op: mjwouda
@mjwouda

Als je tot aanschaf overgaat wil je dan het resultaat hier met ons delen?
Ik ben er erg benieuwd!

Flora.

----

Heb net even gekeken maar pas op: de TP-Link TL-WA730RE Wireless Extender is een (de naam zegt het al) extender ook wel repeater genoemd. Dus een apparaat om de afstand tussen router en comp. te vergroten, niet om de snelheid te verhogen.

Flora.

Bewerkt door flora op 22-feb-2012 18:53
mjwouda

Geplaatst: 23-feb-2012 13:44   reactie op: flora reactie op: flora
@flora

Het klopt inderdaad wat je zegt over de Range Extender. Maar dit apparaatje heeft 2 functies: Range Extender en Access Point. En deze laatste functie wil ik gaan gebruiken.

Plan is om Wifi uit te schakelen op de modem en de TL-WA730RE daarop aan te sluiten als Access Point. Inmiddels heb ik deze besteld en ik zal de bevindingen hier posten.
mjwouda

Geplaatst: 25-feb-2012 10:20   reactie op: flora reactie op: flora
@flora

Helaas. Het is niet gelukt. Snelheid met de TP-Link is zelfs nog minder dan de Cisco EPC3925, download snelheid blijft op 17Mbit/s steken, de Cisco doet dat op 19Mbit/s. Maakt niet uit of je er vlak voor staat of in een andere kamer bent. Signaalsterkte is overigens bij de TP-Link wel beter.

Wat er bij mij niet in gaat is dat je voor de download snelheid 62% moet inleveren, tegen 4% van de upload snelheid. Het is allebei toch draadloos en doet dat toch op dezelfde manier ( protocol, encryptie )?! Ik begrijp gewoon niet waarom dit zo mega groot verschil is.

Waarschijnlijk is het niet anders en moet ook ik er mee leven. Dat betekend wel dat abonnementen die worden aangeboden met een download snelheid hoger dan 20Mbit totaal geen nut hebben als je draadloos wilt internetten. Dus dat wordt aan de UTP kabel…
fred44nl

Plaatsingen: 168
Geplaatst: 25-feb-2012 10:58   reactie op: mjwouda reactie op: mjwouda
als de omstandigheden goed genoeg zijn, kun je draadloos best wel 100 Mb/s halen.
maar dat betekent niet alleen dat de draadloze afstand niet te groot moet zijn, maar ook dat je op een vrij kanaal zit.
zo maar een kanaal kiezen werkt niet, je zult moeten uitzoeken welke kanalen vrij en welk ein gebruik zijn.

http://tools.meraki.com/stumbler

hiermee kun je een aardig inzicht krijgen.
mjwouda

Geplaatst: 27-feb-2012 15:31   reactie op: fred44nl reactie op: fred44nl
@fred44nl

Ik heb al eerder gekeken of ik op een vrij kanaal zat. Ik heb met inSSIDer gekeken naar de WiFi kanalen om me heen. Erg veel op kanaal 11. Ik ben naar kanaal 7 gegaan, deze werd nog niet gebruikt.
Ik heb dit al eerder geprobeerd en geen resultaat.

De link die jij aangeeft, werkt niet goed. Kan je precies toelichten hoe jij het voor elkaar hebt gekregen? Met welke specificaties? ( internetabonnement, provider, router type, instellingen e.d. )
Kan je het e.e.a. toelichten? Bedankt voor je reactie.
fred44nl

Geplaatst: 27-feb-2012 18:06   reactie op: mjwouda reactie op: mjwouda
er zijn meerdere mogelijkheden om te kijken hoe het zit met gebruikte en vrije kanalen. de link die ik heb gegeven werkt bij mij heel goed :)

als het mogelijk is, dan moet je naast het kanaal wat je gebruikt, liefst ook een vrij kanaal hebben. maar dat is niet altijd mogelijk bij een 2,4 GHz G-netwerk.
met een 5.0 GHz N-netwerk lukt dat bijna altijd beter.

ik heb een Cisco EPC3212 "kaal" modem, dus zonder ingebouwde router.
meteen aan het modem zit een Airport Extreme (maakt lokaal netwerk)
daaraan 15 mtr. Cat6-kabel. daar weer aan zit opnieuw een Airport Extreme (brugmodus).
de afstand naar m'n laptop is ca. 4 mtr.
mijn abonnement is 50 Mb/s van upc en ik haal draadloos bijna altijd 48 Mb/s, soms is het "maar" 45 Mb/s

als jet het niet voor elkaar krijgt met die EPC3925, dan zou ik het draadloze gedeelte uitschakelen en er een eigen router aan hangen.

tot slot: ik heb in de woonkamer tijdelijk een Linksys E1000 gehad.
heel veel problemen mee gehad, tot ik em op kanaal 1 had gezet.
eerder geteste kanalen waren ook voldoende vrij, maar werkte gewoon niet.

Bewerkt door fred44nl op 1-mrt-2012 10:42
type Cisco modem en Airport routers gecorrigeerd.
excuses voor de verwarring.
mirex

Geplaatst: 29-feb-2012 12:46   reactie op: mirex reactie op: mirex
@joris-upc

Het probleem had ik alleen met draadloze verbinding naar deze Cisco EPC 3925.
Bekabelde verbinding (meerdere vaste pc’s boven) bleven netjes hun verbinden behouden.

Na de installatie van een nieuwe access point deze hangt direct boven de Cisco EPC 3925 op zo’n 1,5 meter hoogte in de meterkast overal vol gas 802.11n in huis en geen problemen meer.

@iedereen:

Mensen, schakel alsjeblieft die WIFI helemaal uit op deze Cisco EPC 3925 en hang gewoon een "knappe" access point aan de muur.
WIFI @ Cisco EPC 3925 is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend!

Thxs
Edwin
flora

Geplaatst: 29-feb-2012 14:23   reactie op: mirex reactie op: mirex
@edwin

Dank voor deze info! Maar nu willen we (ik tenminste wel) ook graag weten met welk access point, (merk en type) je dit "vol gas" WiFi behaald. M.a.w. wat is in jou ogen een knap access point, graag naam en toenaam (:-)

Flora.
mjwouda

Geplaatst: 1-mrt-2012 8:49   reactie op: fred44nl reactie op: fred44nl
@fred44nl

Bedankt voor je input. Ik ga eerst andere kanalen proberen. Ik heb er wel een paar geprobeerd, maar niet allemaal. Ik denk niet dat dit gaat werken, maar goed niet geschoten is altijd mis.

Daarnaast begrijp ik niet helemaal hoe je de eerste Airport Express hebt aangesloten aan je 'kale' EPC3925 modem. Als ik kijk naar de specificaties van deze Airport heeft deze 1 Ethernet poort. Die is dan voor aansluiting met het modem, maar je zegt hierop een Cat6 UTP kabel te hebben aangesloten op een tweede Airport. Hoe doe je dit met 1 ethernet aansluiting?

@mirex

Ook ik ben erg nieuwsgierig wat jij verstaat onder een 'knap' Access Point. Kan je aangeven welk merk en type jij gebruikt? Dank voor je input.
fred44nl

Geplaatst: 1-mrt-2012 10:52   reactie op: mjwouda reactie op: mjwouda
om te beginnen mij excuses voor de verwarring.
m'n eerdere post heb ik gecorrigeerd.
het kabelmodem is nml. een Cisco EPC3212 en m'n Airport routers zijn Extreme's.
ik hoop dat mijn configuratie nu wel te begrijpen is :)

kanalen proberen is niet echt een doelgerichte aanpak.
meten is weten.
daar heb je ook programma's voor, zoals NetStumbler (windows) of iStumbler (OS X).

over draadloze netwerken nog het volgende:
je hebt een 2,4 GHz en een 5 GHz netwerk.
2,4 GHz is veel gevoeliger voor storingen, omdat er veel verschillende apparaten op kunnen zitten, zoals ook dect-telefoons.
5 GHz is heel vaak vrijwel leeg.
neem daarom, als het even kan, een dual band router, die gelijktijd 2,4 GHz en 5 GHz aan kan.
mjwouda

Geplaatst: 2-mrt-2012 9:46   reactie op: mirex reactie op: mirex
Als ik zo verder google met het verhaal van fred44nl zie ik dat je met een Apple Airport Extreme wel een dikke snelheid haalt, ik heb draadloze speedtesten voorbij zien komen van 44Mbit/s.

Mooi apparaatje, maar ja, het is Apple, supermooi en zal ongetwijfeld perfect werken maar weer duur. Ik wacht nog even op de reactie van Edwin, wat hij onder een knap, 'vol gas' access point verstaat, wellicht dat die goedkoper is. Maar ik ben er ondertussen wel een beetje klaar mee, genoeg tijd en energie in gestoken, zonder resultaat. En dit alles omdat UPC zo'n gaar modem levert. Anders gewoon maar opgeven en een lelijke UTP kabel door de kamer…
fred44nl

Geplaatst: 2-mrt-2012 11:16   reactie op: mjwouda reactie op: mjwouda
ja, een airpot extreme is niet de goedkoopste èn waarschijnlijk ook niet de beste. maar als je "overstapt" dan moet je het ook goed doen :)

ik heb een 50 Mb/s abbo en haal met speedtest bijna altijd 48 Mb/s
onlangs heb ik een heel groot bestand draadloos vanaf m'n MacBook Air gekopieerd naar m'n TimeCapsule en haalde een maximum snelheid van 11,1 MB/s. omgerekend is dat 88,8 Mb/s
de beperkende factor hier is waarschijnlijk een stuk van 10 meter erg oude utp-kabel. optimaal kan daarmee 100 Mb/s gehaald worden.
misschien dat ik daar nog eens cat6 van maak.

maar er zijn ook andere merken en typen routers, bijv. Linksys E1500 (alleen N-netwerk) of Linksys E2500 (dual G-en N-netwerk)
en zo zijn er nog heel veel meer.
ik zoek even naar een site met snelheidsvergelijkingen.
deze dus:

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view
interron

Plaatsingen: 3
Geplaatst: 4-mrt-2012 15:46   reactie op: mirex reactie op: mirex
Ik heb met dezelfde modem vergelijkbare problemen; sommige site's zijn soms niet bereikbaar en enige tijd later weer wel.
een Tracert geeft ook wisselende resultaten. van het ene moment onbereikbare sites en het andere moment keurig gevonden (dezelfde site dan steeds).
Gebeld met de helpdesk en die wist, na lang wachten wegens overleg, te melden dat er een probleem in de software zit (wat mij vreemd lijkt, maar wie ben ik). Nieuwe software moet dit oplossen maar maakt mij wel kwetsbaarder voor aanvallen van buitenaf (?!).
Nou, kom maar op met die software zei ik toen, waar de helpdesk medewerker zei dat dat niet ging omdat de software nog niet klaar is.
Ik heb toen gemeld wel te wachten, maar tevens geen abonnement geld ga betalen vanaf nu tot het moment dat het opgelost is. Dat vond de helpdesk vreemd want volgens hun werkt internet over het algemeen wel waarop ik toch echt een beetje moest lachen. Sites die onbereikbaar zijn noem ik geen werkend internet!

Ik heb overigens in de modem n.a.v. een tip die ik hier las, de 'IP Flood detection' uitgezet. Het lijkt iets beter maar wellicht is dat meer de wens dat het beter is.
whschlebaum

Plaatsingen: 2
Geplaatst: 6-apr-2012 2:34   reactie op: flora reactie op: flora
Hallo,

Ik volg deze discussie al een tijdje. Mijn oude modem Thomson TWG 870: probleem: draadloos teweinig snelheid heb ik omgeruild voor Cisco EPC 3925. Aanvankelijk had ik ook hiermee draadloos problemen met de snelheid. Standaard is bij de Cisco kanaal 6 voorgeselecteerd. In de webinterface van deze modem zag ik geen mogelijkheid om het kanaal, dat in mijn buurt nogal druk bezet is te veranderen. Onlangs een Sitecom 300N router aangeschaft. Simpel gevalletje, maar heeft wel kanaal 12 als stqandaard, dat meestal onbezet is. Sitecom geconfigureerd alleen als wireless AP. Cisco alleen voor bekabelde verbindingen.
Het resultaat is werkelijk verbluffend: snelheid van mijn draadloos thuisnetwerk, waaraan ook een paar IP-camera's hangen 150 mbps.
Speedtest draadloze internetverbinding; download: 52.4 mbps; upload 5.86 mbps. Voor mij abo 60 pmbs fiber power goed genoeg.
In begin had ik nog wel problemen doordat de draadloze verbinding zichzelf telkens uitschakelde. Dat bleek niet te liggen aan de configuratie van beide modem/routers te liggen, maar ligt aan de instelling van twee services, te weten:
-Hallo,

Ik volg deze discussie al een tijdje. Mijn oude modem Thomson TWG 870: probleem: draadloos teweinig snelheid heb ik omgeruild voor Cisco EPC 3925. Aanvankelijk had ik ook hiermee draadloos problemen met de snelheid. Standaard is bij de Cisco kanaal 6 voorgeselecteerd. In de webinterface van deze modem zag ik geen mogelijkheid om het kanaal, dat in mijn buurt nogal druk bezet is te veranderen. Onlangs een Sitecom 300N router aangeschaft. Simpel gevalletje, maar heeft wel kanaal 12 als stqandaard, dat meestal onbezet is. Sitecom geconfigureerd alleen als wireless AP. Cisco alleen voor bekabelde verbindingen.
Het resultaat is werkelijk verbluffend: snelheid van mijn draadloos thuisnetwerk, waaraan ook een paar IP-camera's hangen 150 mbps.
Speedtest draadloze internetverbinding; download: 52.4 mbps; upload 5.86 mbps. Voor mij abo 60 pmbs fiber power goed genoeg.
In begin had ik nog wel problemen doordat de draadloze verbinding zichzelf telkens uitschakelde. Dat bleek niet te liggen aan de configuratie van beide modem/routers, maar ligt aan de instelling van twee services, in Windows 7 te weten:
-WLAN AutoConfig
-WWAN AutoConfig

Deze moeten beide op "automatisch" staan, dus altijd geactiveerd zijn.
In XP heten deze services Wired AutoConfig en Wireless Zero Configuration.

Nog even een technisch vraagje: kan iemand mij uitleggen hoe de SSID + WPA2 key van UPC wordt doorgegeven aan de draadloze verbinding van de Sitecom, want het draadloze netwerk in de Cisco is uitgeschakeld. Draadloos log ik dus in op de Sitecom router, maar die heeft zijn eigen SSID en preshared Key. Welis waar loopt er een LAN-LAN kabel van Cisco naar Sitecom, maar die verbinding is niet versleuteld.

Bij voorbaat dank,
Wimsch
peter1955

Geplaatst: 8-apr-2012 12:38   reactie op: mirex reactie op: mirex
Hoi Mirex,

De problemen met je modem zouden ook veroorzaakt kunnen worden door een fabricagefout.
Ik heb al meermalen meegemaakt dat nieuw aangekochte electronica, waaronder ook netwerkcomponenten, niet goed functioneerde en dat na omruil tegen een ander, identiek exemplaar, de problemen waren opgelost.

Groet, Peter
pezon

Geplaatst: 9-apr-2012 17:18   reactie op: mirex reactie op: mirex
Hallo allemaal. Ook ik zit met hetzelfde probleem als de rest. Je kunt natuurlijk zelf een router kopen en je cisco3925 "doorschakelen" ..... je kunt van alles verzinnen, maar feit is dat ik het idee heb door UPC een beetje aan het lijntje te worden gehouden. Heb sinds januari een alles-in-één pakket van UPC en vanaf het begin problemen met de WIFI router. Voorheen had ik een Telfort abonnement. Ook draadloos. Router staat op dezelfde plek. Nooit problemen mee gehad. Kan helpdesk natuurlijk mooi zeggen dat de magnetron e.d. storen, maar daar trap ik natuurlijk niet in!!! Feit is gewoon dat UPC een ondeuglijk produkt levert en klaarblijkelijk niet in staat is om op korte termijn haar klanten te helpen met een deugdelijk apparaat!!! Mij is zelfs een tegemoetkoming in de abonnementskosten toegezegd. "binnenkort", zo is mij gemeld, wordt de software voor deze modem geupgrade. Moet je wel zelf in de gaten houden of het probleem is opgelost. Wanneer binnenkort?? Weten ze niet. Zelf in de gaten houden?? Ze kunnen hun klanten toch ook mailen??
Kortom: heb een erg negatief gevoel bij UPC op dit moment en eigenlijk weinig vertrouwen in de Cisco 3925. Ik wil gewoon een ander merk router!! Gewoon een kwalitatief goed product!!
fred44nl

Geplaatst: 9-apr-2012 17:30   reactie op: pezon reactie op: pezon
de snelheid van de upc-aansluiting moet je wel via een utp-kabel meten en niet draadloos.
wifi kan op allerlei manieren verstoord worden.
niet alleen door apparatuur, maar ook door meerdere wifi-netwerken met hetzelfde kanaal.

zoek dus eerst even uit hoe het zit met een utp-kabel.
en daarna hoe het zit met de gebruikte en vijre kanalen.
pezon

Geplaatst: 12-apr-2012 10:08   reactie op: fred44nl reactie op: fred44nl
Die testen heb ik al diverse malen doorlopen. Router staat nu op een "echt vrij kanaal". Het bereik van deze router is gewoon al minder, want mijn zoon op zolder heeft bijna geen verbinding, wat met Telfort niet zo was.
twansparant

Geplaatst: 16-apr-2012 12:15   reactie op: pezon reactie op: pezon
Hier hetzelfde probleem! Ik heb sinds kort een alles-in-één pakket met 50 Mb internet en heb de Cisco EPC3925 modem gekregen in combinatie met de Sitecom WL-351 router.

Ik heb een thuisnetwerk aangemaakt met meerdere Mac's met vaste cat6 bekabeling die uitstekend werkt, ik heb snelheden gemeten tot wel 45 Mb/s. Verder heb ik alle 'vaste' Mac's een statisch IP adres gegeven (van .100 tot .102) zodat ik makkelijker poorten op de router kan forwarden. Ook dit werkt prima!

Het probleem zit hem echter in de draadloze internet verbinding, deze valt gemiddeld om de 2 dagen weg. Nou ja weg; de apparaten geven aan nog steeds verbinding te hebben alleen het internet werkt simpelweg niet meer. Op dat moment werkt de bekabelde verbinding wel nog steeds, maar aangezien we ook iPhone's & iPad's in huis hebben is dit erg vervelend.

Zodra ik de Sitecom router 10 seconden uitzet en weer aanzet doet alles het weer prima! Als ik dan op mijn iPhone en iPad de WiFi verbinding bekijk, lijken ook daar de IP adressen gewoon te kloppen, deze worden vanaf .103 toegewezen naar de mobiele apparaten.

Mijn idee is dus dat het aan de router ligt en niet aan het modem? Iemand anders soortgelijke problemen en een eventuele oplossing?
Alvast bedankt!
whschlebaum

Geplaatst: 10-mei-2012 22:02   reactie op: twansparant reactie op: twansparant
Hi,

Al enige tijd ben ik aan het puzzelen met mijn draadloze verbinding, abo: UPC 60mbps fiberpower (alleen de naam al "fiberpower" suggereert meer dan upc kan waarmaken).

upc modem: Cisco EPC 3925 http://192.168.1.1=gateway=dhcp server
eigen router: Sitecom WL 366 http://192.168.1.2 = AP
modem en router zijn onderling LAN-LAN verbonden

Cisco: wireless disabled (chan 6); dhcp enabled range: 192.168.1.10-128
Sitecom: wireless enabled AP (chaN 12); dhcp disabled

De opmerking van fred44nl dat je draadloze snelheid alleen \"bedraad\" kan meten, begrijp ik niet want dan zou je om de snelheid van je auto te meten eerst in een straaljager moeten klimmen

De reden om de sitecom als extra router te gebruiken was omdat het draadloze signaal van de cisco te zwak was. (Dit was ook al het geval met de Thomson (TWG 870) die ik omgeruild heb voor de cisco enb dat de cisco alleen toegang biedt tot kanaal 6 (althans voor mij als enduser) terwijl dit in mijn omgeving ak druk bezet was, met name door -u raadt het al- UPC klanten. Met de sitecom heb ik standaard toegang tot kanaal 12 dat vrijwel onbezet is.

Het draadloze signaal weliswaar krachtiger, en de verbinding sneller. Echter 60 mbps wordt lang niet gehaald, maar schommelt ergens rond de 30 mbps downl, met pieken snachts tot 40/45, wat nog aanzienlijk meer is dan wat ik op de diverse fora lees. M.a.w. snelheid heeft duidelijk te maken met wat UPC aanbiedt aan bandbreedte op een bepaald moment. Vergelijk dat eens met het elektriciteitsnet; wanneer iedereen tegelijkertijd zijn/haar magnetron/wasdroger/stofzuiger/etc. aanzet raakt het net overbelast waardoor de provider niet meer aan de vraag kan voldoen. Iets dergelijks is volgens mij ook bij UPC het geval. Zo is bijvoorbeeld een abo van 60 mbps fiberpower gebaseerd op een piekvermogen wat slechts sporadisch gehaald kan worden (bijv. 3 - 4 uur snachts wanneer er weinig gebruikers zijn) maar dat is zeker niet 24/7 beschikbaar. Eigenlijk is dat dus misleidend en daarom begrijp ik ook niet dat de Consumentenbond UPC als "beste keuze" (prijs/kwaliteit) heeft uitgeroepen in 2011, wat voor mij reden was om dit abo ueberhaupt af te sluiten. Natuurlijk kan de provider dit probleem ondervangen door extra capaciteit in te huren, maar zal dan in de daluren met verhoogde kosten zitten wanneer die capaciteit ongebruikt blijft. Het alternatief is een peperduur abo bij Xs4all.
Mijn advies is, wil je minstens x mpbs permanent hebben dan moet je minimaal een abo van 2x mbps nemen, maar misschien is het bij UPC wel 3x. Hoe dan ook mijn vertrouwen in UPC (na twee modems geruild te hebben) is dermate gedaald dat ik opzeg.
De problemen met UPC lijken mij niet structureel op te lossen met het gesleutel aan routers, resp. omruilen, etc., hoewel dat wel incidenteel zal helpen. Daar komt nog bij a) de modem/router die je van UPC krijgt al voorgeconfigureerd is en b) je eigen configuratie van de modem/router door UPC ongedaan kan worden gemaakt en c) de webinterface naar de modem/router (Thomsom, Cisco, Sitecom) ook al heb je die afgeschermd met een eigen wachtwoord door UPC altijd kan worden overruled. Het is alsof er iemand over je schouder meekijkt en dat bevalt mij al helemaal niet. (Dat geldt trouwens voor elke provider, waarbij nog komt dat providers steeds meer aan banden worden gelegd door de rechter: van een werkelijk vrij internet =www= is al helemaal geen sprake. Kortom wij worden -ook in het Westen- voorgecensureerd, wat wel een opsteker is voor de vrijheid van drukpers). Hier hebben we nog een lange (digitale) weg te gaan.

Tot slot nog iets voor de puzzelaars onder u. Bovenstaande configuratie is getest op een pc (XP pro 3d.svp) met Sitecom wireless PCI card, maar blijkt niet te werken op mijn laptop (Toshiba, Windws 7, Realtek RTL 8188CE Wireless LAN 802.11n). Er is wel een draadloze verbinding, maar webpagina's laden niet (time out van de server).
Wanneer ik nu zowel de cisco als de sitecom op wireless enabled zet, en vervolgens met de laptop op de cisco inlog conform de UPC specificaties, is het probleem over! Kan iemand mij dit uitleggen? (De sitecom heeft overigens zijn eigen preshared key, waarbij ik mij wel afvraag hoe die toegang kan verschaffen tot het wireless upc signaal, aangezien immers de LAN-LAN verbinding tussen cisco en sitecom niet encrypted is ==>> de pc in dit voorbeeld logt dus in op de sitecom, onafhankelijk van de cisco).

Alvast bedankt voor uw geduld en mijn excuses voor dit lange verhaal waarvan de lengte recht evenredig is met mijn toegenomen frustaties sinds aug'11,

Wmsch

PS:
Mijn laptop draaiend op Windows 7 komt niet verder dan een schamele 0,26 mbps als het al lukt om de browser te laden, doorgaans niet dus.

Uit de logboeken blijkt niet dat het om een DNS fout gaat Timeout DNS server.
DHCP-client geeft steevast de foutmelding 1001:

Deze computer heeft geen adres toegewezen gekregen van het netwerk (door de DHCP-server) voor de netwerkkaart met >>netwerkadres 0x88252C6BFF8D. De volgende fout is opgetreden: 0x79. De computer zal blijven proberen om zelf een adres van >>de server met netwerkadressen (DHCP-server) te verkrijgen.

Deze foutmelding blijft echter ook in de nieuwe configuratie staande
Uiteindelijk wordt het IP-adres toch toegewezen dat wel ligt binnen de DHCP pool van de Cisco (maar vanwaar deze vertraging?) zie:

c:\>ipconfig /all

Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : Mediaw7-TOSH
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : gemengd
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding 6:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter #3
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 88-25-2C-6B-FF-8D
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding 3:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek PCIe FE Family Controller #2
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 88-AE-1D-ED-59-D4

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding 5:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek RTL8188CE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC #2
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 88-25-2C-6B-FF-8D
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::b95a:f6b5:721:a8f4%30(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.11(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 24 april 2012 15:48:59
Lease verlopen. . . . . . . . . . : woensdag 25 april 2012 15:49:00
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 663233836
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-14-3B-B0-F2-88-AE-1D-ED-59-D4
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 62.179.104.196
213.46.228.196
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

.............etc

Legenda